Tuesday, February 19, 2013

Majlis Olimpik Malaysia (MOM)


Majlis Olimpik Malaysia (MOM)
Majlis Olimpik Malaysia (MOM) merupkan badan sukan yang mempunyai kuasa eksklusif untuk mewakili negara Malaysia di kejohanan Sukan Olimpik. Presiden MOM sekarang ialah Putera Tunku Imran ibni Tuanku Ja’afar.
Majlis ini telah ditubuhkan pada tahun 1953 dan sehingga kini MOM mempunyai 31 ahli gabungan. Majlis MOM terdiri daripada 10 orang ahli. MOM mempunyai dua peranan yang besar dalam pembangunan dan penggalakkan sukan diMalaysia. MOM bertanggungjawab dalam mengambil bahagian yang aktif dalam pertandingan sukan antarabangasa yang diiktirafkan oleh Internasional Olympic Commision (IOC). Sukan-sukan yang terlibat dalam IOC adalah Sukan Olimpik, Sukan Asia, Sukan SEA dan Sukan Komanwel. MOM juga memainkan peranan yang penting dalam mencari atlit-atlit yang berkebolehan untuk mewakili Negara serta menghantar para atlit untuk bertanding di peringkat luar Negara. Selain itu, MOM juga telah membuat kursus kejurulatihan terhadap para jurulatihan tempatan. Justeru, kursus ini telah melahirkan ramai jurulatih yang bertauliah pada peringkat antarabangsa.
Selain daripada diiktiraf oleh IOC, MOM juga diterima baik sebagai ahli gabungan oleh beberapa badan sukan utama antarabangsa, antaranya seperti:
(a) Association of National Olympic Committee (ANOC)
(b)Olympic Council of Asia (OCA)
(c)Southeast Asian Games Federation (SEAGF)
(d)Commonwealth Games Federation (CGF)
(e)International Assembly of National Confederation of Sports

Peranan Majlis Olimpik Malaysia
1.         Menggalakkan prinsip asas Olympic Movement program pendidikan selesai.
2.         Bekerjasama dengan NSAs, agensi-agensi kerajaan, dan IOC untuk pembangunan dan latihan atlet-atlet, jurulatih-jurulatih, pegawai-pegawai teknikal dan pentadbir-pentadbir sukan untuk sukan kompetitif serta sukan untuk semua.
3.         Bekerjasama dengan NSAs dalam persediaan atlet-atlet dan pegawai-pegawai bagi menyertai dalam Olimpik, Asia, SEA dan Sukan Komanwel.
4.         Mengumpul dana-dana dengan tujuan memenuhi objektif dan peranan majlis.

Organisasi
1. Kuasa bagi OCM dikurniakan dalam Perhimpunan Agung, yang berjumpa setiap dua tahun sekali pada Perhimpunan Agung tahunan. NSA masing-masing berhak menghantar 3 orang wakil untuk Perhimpunan Tahunan.
2. Biennial General Assembly memilih 12 pegawai, iaitu:
i.      Presiden
ii.      Timbalan Presiden
iii.      lima orang naib presiden – Hon. Setiausaha
iv.      Dua Hon. Penolong-penolong Setiausaha
v.      Hon. Bendahari
  vi.      Hon. Penolong Bendahari
3. The Council OCM mengandungi pegawai dan seorang wakil daripada NSA masing-masing. Majlis berjumpa sedang satu asas biasa.
4. Lembaga eksekutif OCM mengandungi Officers dan 4 tambahan tercalon ahli-ahli dan berjumpa bulanan.
5. OCM memelihara dan beroperasi sebuah pejabat mengandungi petugas sepenuh masa untuk mengelolakan harian perkara-perkara dan mengekalkan tanggungjawab kewangan.

Objektif Majlis Olimpik Malaysia
1)   Untuk menggalakkan dan memajukan semua kegiatan sukan amatur di Malaysia.
2)   Bertindak sebagai badan penyelaras semua kegiatan sukan amatur di Malaysia.
3)   Untuk mengelola Sukan Olimpik, Sukan Daerah atau Sukan antara Daerah di samping menaja pasukan-pasukan yang mewakili Malaysia untuk mengambil bahagian dalam sukan.
4)   Menetapkan mutu kelayakan dengan berunding bersama pertubuhana sukan kebangsaan dan memilih pasukan yang sesuai untuk menyertai di dalam sukan.
5)   Bekerjasama dengan persatuan-persatuan sukan kebangsaan untuk mengelola dan mengawal pasukan-pasukan yang mewakili Negara di Sukan Olimpik, Sukan Asia, Sukan SEA, Sukan Komanwel dan lain-lain pertandingan yang diiktiraf oleh IOC. Ia menguruskan hal kewangan, alat kelengkapan, pengankutan dan tempat penginapan.
6)   Mengutip yuran dan menerima sumbangan daripada orang awam untuk mentadbir kumpulan wang dalam menjayakan sukan-sukan amatur kebangsaan.

No comments:

Post a Comment